In dit artikel gaan we in op Google Ads. Wat is dat en hoe kan je er gebruik van maken? Op die vragen gaan we hier in.

Google

Google is bekend van hun zoekmachine, maar ook Youtube is van dat bedrijf. De zoekmachine is veruit de meest gebruikte zoekmachine. Dat is de reden waarom we hier, ondanks dat andere bedrijven vergelijkbare diensten leveren, naar Google kijken.

Internetmarketing

Met internetmarketing bedoelen we het geheel van manieren om je bedrijf online te promoten. Doorgaans wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertizing (SEA). Op SEA gaan we de volgende paragrafen in. SEO is het geheel van maatregelen om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines te laten eindigen. SEO is alleen relevant als je een website hebt.

SEA

SEA houdt in dat je betaalt voor het plaatsen van advertenties. Je hoeft niet per se een website te hebben om SEA zinvol toe te passen. In de advertentie kan dan bijvoorbeeld een telefoonnummer, een e-mailadres en een straatadres staan. Met SEA kan je advertenties heel gericht plaatsen. In de volgende paragraaf bespreken we Google Ads.

Google Ads

Google Ads is Googles aanbod op het gebied van SEA. Als iemand met de zoekmachine naar informatie zoekt, die ook van toepassing is op jouw bedrijf, dan kan Google een advertentie van jou bij de zoekresultaten plaatsen. Als bijvoorbeeld iemand zoekt naar een pizzeria in Breda en jij hebt zo’n restaurant in die plaats, dan wil je dat jouw advertentie wordt getoond. Heb je echter een autobedrijf in Enschede, dan heeft het plaatsen van een advertentie van jou in zo’n geval geen zin. Er kunnen meerdere advertenties in aanmerking komen voor plaatsing bij zoekresultaten en de beschikbare ruimte is beperkt. We zullen in de komende subparagrafen ingaan op hoe wordt bepaald welke advertenties worden geplaatst en hoeveel je betaalt voor de plaatsing van een advertentie.

Veiling

Google past een soort veilingsysteem toe om te bepalen welke advertentie bij welk zoekresultaat wordt geplaatst. Allereerst bepaalt Google welke advertenties aansluiten bij de zoekopdracht. Van de advertenties die aansluiten, kijkt Google naar een kwaliteitsscore die ze hanteren en jouw bod voor een advertentie. Je bepaalt zelf hoeveel je maximaal voor een advertentie wilt betalen. Het is niet per se zo dat het hoogste bod voor gaat. Google let ook op de volgende aspecten:

  • De al genoemde relevantie.
  • Hoe vaak mensen op een advertentie klikken.
  • Wat er gebeurt als iemand via een klik op een website terechtkomt. Klikt die bijvoorbeeld door naar een andere pagina op die website of wordt die onmiddellijk weer verlaten.

Pay per click

Zoals gezegd, bepaal je zelf hoeveel je maximaal bereid bent te betalen voor de plaatsing van een advertentie. Dat is een bedrag per plaatsing en een totaalbedrag voor diverse plaatsingen. Je betaalt alleen als een plaatsing van je advertentie daadwerkelijk plaatsvindt. Dat wordt aangeduid met pay per click. Gebruikmakend van de zoekwoorden die je wilt koppelen aan je advertentie, maakt Google een inschatting van hoeveel je moet gaan betalen voor elke klik daarop. Als je budget op is, wordt je advertentie niet langer geplaatst.