Als je van je website afhankelijk bent voor het vinden (of behouden) van klanten kun je eigenlijk niet meer om linkbuilding heen. Linkbuilding heeft betrekking op het verkrijgen van links vanuit andere websites, en daarbij geldt: hoe meer kwalitatief goede links, hoe beter. Google ziet websites waar veel naar gelinkt wordt namelijk als betrouwbaar en relevant, waardoor deze hoger in de zoekresultaten zullen staan. Zonder externe links naar jouw website zul je dus amper ranken, wat resulteert in een zeer laag bezoekersaantal. Wil je met linkbuilding aan de slag? Dan kun je zelf al een aantal dingen doen, maar je linkbuilding uitbesteden kan ook erg interessant zijn. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen, waar je in dit artikel alles over leest.

Je linkbuilding zelf doen: hoe doe je dat?

Als je liever eerst zelf aan de slag gaat met je linkbuilding heb je diverse opties. Benader bijvoorbeeld blogs met de vraag of je een gastblog kunt schrijven waar je een link in verwerkt, of doe een oproepje in bloggers Facebook groepen om te vragen of iemand open staat voor een Give-Away. Heb je een nieuw product, een tof event of een ander nieuwswaardig item? Stuur dan persberichten rond naar relevante (nieuws)- websites en/of blogs. De kans bestaat dat ze erover schrijven en tevens naar je linken.

Linkruil is tegenwoordig niet meer zo waardevol als het voorheen was, daar prikt Google namelijk zo doorheen. Ook is het niet aan te raden om links te plaatsen op websites die weinig met de jouwe gemeen hebben of met een hele andere doelgroep. Dit kan je ranking enkel negatief beïnvloeden. Wees dus streng in het selecteren van websites die naar je linken, want alleen goede kwaliteit links zijn interessant.

Je linkbuilding uitbesteden

Als je het teveel werk vindt om zelf te proberen links te vergaren (wat heel begrijpelijk is), kun je het ook uitbesteden aan expert, hier bijvoorbeeld: DoubleSmart.nl/linkbuilding-uitbesteden. Je betaalt dan een online marketeer voor het schrijven van blogs of artikelen over jouw bedrijf, die vervolgens op relevante websites met dezelfde doelgroep worden geplaatst. Dit is helaas niet goedkoop, maar het werkt wel erg goed, en bovendien erg snel! Het plaatsen van kwalitatief goede links heeft namelijk vrijwel direct effect op je ranking, waardoor je vanaf dag één meer bezoekers trekt.

Linkbuilding: zelf doen of uitbesteden?

Het moge duidelijk zijn dat het behoorlijk wat moeite kost om zelf te zorgen voor kwalitatief goede backlinks. Het voordeel aan het schrijven van gastblogs en dergelijke is wel dat de links heel betrouwbaar en natuurlijk overkomen. Met betaalde vormen van linkbuilding is dat niet altijd het geval. Ga daarom alleen in zee met professionele partners die je kunnen garanderen dat de links op relevante websites worden geplaatst, zoals online marketing bureau Doublesmart: DoubleSmart.nl/linkbuilding-uitbesteden.