In een hele drukke winkelstraat kan het zijn dat jouw winkel tussen al die schreeuwende kleuren en teksten wat minder opvalt. Maar je wil wel dat klanten naar jouw winkel komen. Hoe pak je dat aan? Met marketing, kleuren en lettertypes kan je al veel doen. Maar wees daarnaast eens origineel.

Ander aanbod

Wanneer je een keer iets anders aanbiedt dan kleding of eten, dan springt je winkel er eigenlijk al automatisch uit. Mensen gaan graag shoppen en vinden het vaak leuk om even binnen te kijken bij ‘originele winkels’. Zo vinden heel veel mensen kleine boetiekjes leuk, maar ook bijzondere cadeauwinkels doen het goed. Dus als je iets anders aanbiedt dan standaard winkels, dan spring je er eigenlijk al snel uit.

Marketing

Met marketing kan je al een hoop doen om jouw winkel eruit te laten springen. Met bijvoorbeeld raamstickers, deurstickers, banners, gevelborden of stoepborden. Deze zorgen er allemaal voor dat het oog sneller op jouw winkel valt. Neem een opvallende huisstijl en bekleed alles in diezelfde stijl. Neem eens een kijkje bij Expofit wat er allemaal mogelijk is. Wat ook super leuk is, is als je iets origineels doet. Zo kan je van een speelgoedwinkel een speeltuin maken met een shop erbij en bij een gadgetwinkel is het leuk als je felle discolampen en een muziekje aanzet. Bij een feestwinkel kan je gebruik maken van clowns als personeel en een cadeauwinkel kan een gigantische grabbelton neerzetten. Doe eens iets anders, want dat valt op.

Het gebruik van kleuren en lettertypes

Winkels hebben tegenwoordig allerlei soorten kleuren. Een Brainwash kapper herken je meteen, aan die feloranje kleuren. Albert Heijn is blauw, Jumbo is geel en Kruidvat is rood. Tussen al die kleuren is het soms handiger om voor een rustigere kleur te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan wit of juist helemaal zwart, of wat dacht je van pastelkleuren? Wat wil je uitstralen als winkel? Kijk ook eens naar de kleuren die de winkels hebben die bij jouw winkel in de buurt staan. Kies een kleur die niet vaak gebruik wordt. En maak je daarbij gebruik van een heel groot lettertype, dan valt het nog meer op. Lange teksten met kleine letters leest bijna niemand. Een persoon moet eigenlijk binnen 1 seconde de tekst al kunnen lezen. Laat je eens voorlichten door een drukkerij of een grafisch vormgever. Er zijn ontzettend veel opties.